Dinsdag 28 Augustus 2018
Laatste update: Donderdag 5 Januari 2023 4 minuten en 8 seconden leestijd
URL staat voor Uniform Resource Locator. Simpel gezegd is een URL het adres van een website. Iedere website heeft zijn eigen URL, maar ook iedere pagina op diezelfde website heeft weer een eigen URL. Daarnaast hebben onder andere afbeeldingen en video’s op het internet hun eigen URL.
De URL is dus eigenlijk een locatie op het internet. Door bijvoorbeeld een URL (websiteadres) in te voeren in je browser kun je op bezoek bij een website. Je vult de URL in in de adresbalk van een webbrowser. Denk hierbij aan Google Chrome, Safari of Mozilla Firefox.
Een URL heb je vast al eens gezien, maar hoe is deze eigenlijk opgebouwd? Een URL bestaat uit vier delen:
Het protocol. Dit is het type verbinding wat wordt gebruikt, zoals http of als de verbinding beveiligd is https. Het protocol wordt altijd gevolgd door een dubbele punt en twee schuine strepen. De maker van ons moderne internet, Tim Berners-Lee, heeft spijt dat hij deze schuine strepen heeft toegevoegd omdat ze compleet overbodig zijn. Er zijn meerdere protocollen, namelijk:
De domeinnaam. Dit is het adres van de website. Elke website heeft een uniek adres. Het adres wordt aangegeven met een punt, gevolgd door de naam van de website. Na de naam komt de domeinextensie achter de punt. De letters zijn vaak een afkorting van een land, maar niet altijd. .nl staat voor Nederland, maar .com staat voor commercial en .org staat voor organization. Zoals je kunt zien kun je de www in de link weglaten. Het is de keuze van de eigenaar van een website om ze wel of niet te gebruiken.
Het padnaam. Dit is de locatie van een bestand op de website en wordt aangeven door een schuine streep gevolgd door de naam. Als je dit kennisbank bericht aan lezen bent is het padnaam dan ook /kennisbank. De padnaam geeft eigenlijk de rangorde en de mappenstructuur weer.
De querystring. Dit wordt gebruikt om informatie uit een database te filteren. Dit begint meestal met een vraagteken en tekens die worden gebruikt om informatie in een database te wijzigen of te filteren. Als je bij ons in de kennisbank zit is het padnaam /kennisbank. Als je vervolgens in de zoekbalk intypt ‘wat is een url’ wordt de quarystring ? search=wat+is+een+url.
Wij geven een voorbeeld van een url op onze website: https://www.providercheck.nl/kennisbank/bericht/internetsnelheid-hoeveel-mbit-s-heb-je-nodig
Een URL is voor een bedrijf super belangrijk, omdat het een van de belangrijkste schakels is in SEO optimalisatie. SEO staat voor Search Engine Optimalisatie, ook wel zoekwoorden optimalisatie genoemd. Door SEO kan jij hoger in de zoekresultaten van zoekmachines naar voren komen. De zoekmachine analyseert iedere pagina en beoordeelt hierbij waar de pagina over gaat. Als de URL van je pagina helemaal niets te maken heeft met de content op je site, zul je minder hoog in een zoekmachine terecht komen.
Voor een websitebezoeker is de URL minder van belang. Door de URL kan de bezoeker zien op welke pagina hij zit.
Gebeurt het jou ook wel eens dat je een link aanklikt en je de melding krijgt dat de webpagina die je zoekt niet meer bestaat? Of misschien heb je wel eens een 404-melding gekregen. Dit zijn meldingen die je kunt krijgen wanneer de website beheerder een aanpassing maakt in de URL. Er worden tegenwoordig veel links naar andere websites geplaatst en wanneer een URL wordt aangepast zou de website beheerder dus op zoek moeten gaan naar al die plaatsen waar de link staat en deze laten aanpassen. Dat is wel heel veel werk en erg gevoelig voor fouten. De website beheerder kan er daarom beter voor kiezen om een redirect voor de aangepaste URL aan te maken.
Wanneer een redirect is aangemaakt word je doorgestuurd naar de juiste URL wanneer je op een link klikt. Je zou dit kunnen zien als een verhuisbericht.