Vrijdag 24 Mei 2019
Laatste update: Dinsdag 22 Maart 2022 3 minuten en 40 seconden leestijd
Een internet storing kan behoorlijk vervelend zijn en komt natuurlijk vaak precies op het verkeerde moment. Bijvoorbeeld net als je klaar zit voor een avondje gezellig Netflix kijken, als je écht even dat mailtje moet sturen naar een klant of als je dringend iets op moet zoeken. Wellicht nog erger, je verbinding klapt er opeens uit terwijl je bezig was met internetbankieren. En je wil die betaling toch wel graag nu afmaken. Maar aan een internet storing kun je niets doen en dus moet je gewoon afwachten. Toch?
Nee, dat is gelukkig niet altijd het geval. In sommige gevallen kun je wel degelijk zelf je internet weer aan de praat krijgen door een aantal zaken te controleren. Wanneer heeft dit zin en welke stappen kun je nemen?
Het is allereerst van belang om de oorzaak van de internet storing te achterhalen. Is er echt sprake van een storing bij de provider of is er iets anders aan de hand? Als er namelijk een storing is bij de internet provider, dan kun je het probleem niet zelf oplossen.
Maar hoe kom je hierachter? Bij de meeste internet providers kun je dat simpelweg controleren door naar hun website te gaan en daar jouw adresgegevens in te vullen, waarna je direct te zien krijgt of er een storing op jouw locatie is of niet. Het is vaak ook mogelijk om op de website het overzicht van actuele storingen te bekijken.
Kun je niet op de website komen omdat je internetverbinding niet werkt en je geen andere verbinding hebt, zoals een mobiele verbinding op je smartphone? Dan kun je natuurlijk ook gewoon even telefonisch contact opnemen met je provider. Geeft de provider aan dat er geen internetstoring op jouw adres is? Dan kun je zelf proberen je internet weer aan de praat te krijgen.
Het lijkt misschien nogal voor de hand liggend, maar toch is het aan te raden om eerst eens te controleren of het probleem niet ligt in de bekabeling of in je apparatuur. Zijn alle kabels goed aangesloten of is er ergens iets losgeschoten? Is er niks aan de hand met apparaten zoals je computer of je televisie? Denk bijvoorbeeld aan een computer die vastgelopen is en nergens meer op reageert.
Check vervolgens ook je modem en eventueel je router of decoder, als je die hebt. Als alle kabels goed aangedrukt zijn kun je deze apparaten gaan resetten. Dit doe je door het apparaat eerst uit te zetten en na even wachten, een halve minuut is voldoende, weer in te schakelen. Weet je de juiste knop niet te vinden dan kun je ook de stekker even uit het stopcontact halen. Daarna wacht je tot het apparaat weer helemaal goed opgestart is en kun je controleren of je computer of televisie weer verbonden is met internet. Zo niet, dan moet je misschien eerst ook je computer of televisie even uit en vervolgens weer aan zetten.
Wanneer je internetverbinding via een kabel loopt, als je dus geen wifi gebruikt, dan kan het probleem in de kabel zitten. Dit kun je controleren door een andere kabel aan te sluiten. Heb je daarna weer internet? Dan zat er een defect in de oude kabel.
Als je internet gebruikt via de wifi, dan kan het probleem ook daarin zitten. Controleer eerst of je de wifi op je apparaat wel aan hebt staan. Wanneer je bijvoorbeeld de vliegtuigmodus aan hebt staan op je telefoon, heb je geen internet. Als je wifi aanstaat, kijk dan ook meteen even of je op het juiste netwerk zit. Zeker wanneer je geregeld inlogt op andere netwerken, bijvoorbeeld op je werk of in openbare gebouwen, kan het zijn dat je nog met de verkeerde wifi verbonden bent. Levert dit nog geen verbetering op, dan kan de wifi-ontvanger in je computer de oorzaak van het probleem zijn. Dit kun je controleren door je computer via een kabel op de modem aan te sluiten. Doet het internet het dan wel, dan zit het probleem in de wifi-ontvanger.
Wanneer je veel last hebt van internet storingen is dat vervelend. Je kunt er dan voor kiezen om over te stappen naar een andere internet provider. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden op jouw adres? Met onze postcodecheck ontdek je dat binnen een minuut.