Donderdag 25 Maart 2021 4 minuten en 55 seconden leestijd
Het abonnement opzeggen bij je internetprovider; Is dat net zo makkelijk als het afsluiten van je abonnement? Veel mensen zijn van mening dat dit wel net zo snel en eenvoudig zou moeten kunnen. Bij bepaalde providers kan dit ook, bij andere aanbieders niet. Het is dus vooral ook afhankelijk van bij welke provider je jouw internetabonnement wilt opzeggen. Wij geven je meer informatie over het opzeggen van je abonnement bij diverse grotere internetproviders.
Een nieuw contract afsluiten is in de meeste gevallen snel geregeld. Bij verreweg de meeste internetproviders regel je het allemaal zelf, volledig online. Providers willen het je dan ook zo makkelijk en snel mogelijk maken om een abonnement af te sluiten, want een lang proces vergroot het risico dat je je toch nog bedenkt.
Het spreekt voor zich dat providers liever niet zien dat je jouw internet en tv abonnement opzegt. Dit betekent in de regel dat het opzeggen van een abonnement vaak wat lastiger en omslachtiger is dan het afsluiten van een abonnement. Bij de ene provider kun je ook het opzeggen van je abonnement gewoon online regelen, de andere provider hoort het liever telefonisch van je of vraagt je om een opzegbrief te sturen. Hieronder vind je meer informatie over het opzegproces van Ziggo, KPN, Odido en Caiway.
Een abonnement bij Ziggo afsluiten is snel en makkelijk, maar hoe zit het met een abonnement van Ziggo opzeggen? Je hebt altijd inzage in je online Mijn Ziggo Abonnement, maar het is wat lastiger om direct bij het deel voor Opzeggen Ziggo te komen. De provider geeft zelf aan dat het altijd het snelst is om je abonnement telefonisch op te zeggen. Hiervoor bel je gratis naar 1200 of tegen normaal tarief naar 0900 – 1884.
Houd er rekening mee dat de klantenservicemedewerker is getraind op dit soort gesprekken. Goede kans dat hij of zij probeert je over te halen, eventueel met korting op je abonnementsgeld. Dit is een veel gehanteerde methode onder internetproviders die willen dat je het abonnement telefonisch opzegt. Heb je hier geen zin in? Je kunt ook per post of via het opzegformulier van Ziggo je abonnement opzeggen. Houd wel altijd rekening met je eventuele Ziggo opzegtermijn van 1 maand.
Wil je je KPN abonnement opzeggen? Dan kan dit op meerdere manieren. Ook KPN geeft aan dat telefonisch opzeggen het snelst is. Je kunt de klantenservice gratis bereiken van 08.00 tot 22.00 uur (dagelijks). KPN raadt je aan om te bellen met het nummer dat bij de provider bekend is van jou. Houd belangrijke gegevens bij de hand, zoals de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer.
Het is ook mogelijk om een opzegbrief aan KPN te sturen. Hierin moet alles verwerkt worden wat zij van je vragen en dat is een behoorlijke waslijst. Je kunt deze vinden op de opzegpagina van KPN. Online KPN opzeggen is ook mogelijk. Let erop dat de verwerking dan ongeveer twee weken duurt en dat je opzegtermijn pas van start gaat wanneer de verwerking heeft plaatsgevonden. KPN belt je met anoniem nummer om de opzegging met je door te nemen.
Je kunt je internetabonnement bij Odido afsluiten in een zogenaamde ‘poep en een scheet’, maar geldt dit ook voor het stoppen van je abonnement? Je kunt alleen je abonnement bij Odido opzeggen als je afgesproken contractstermijn is verstreken.
Wil je Odido Thuis opzeggen? Dan kun je op de opzegpagina van Odido alle nodige informatie vinden. De provider geeft aan het belangrijk te vinden om te weten waarom je vertrekt. Daarom wil de provider dat je telefonisch contact opneemt met de klantenservice. Je kunt van maandag tot en met zaterdag tussen 07.00 en 22.00 uur gratis bellen naar 0800 – 0092. Op zon- en feestdagen is de klantenservice bereikbaar tussen 09.00 en 18.00 uur. Houd ook hier alle relevante gegevens bij de hand, zoals je bankrekeningnummer, voor een snelle verwerking van je annulering.
De grote providers hanteren soortgelijke methoden voor het opzeggen van je abonnement. Hoe zit dit bij de wat kleinere partijen? Als voorbeeld kijken we naar aanbieder Caiway. Stel, je wilt je abonnement bij Caiway opzeggen. Wat moet je dan doen?
Je kunt op werkdagen tussen 09.00 en 21.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 en 16.00 uur bellen naar de klantenservice. Bel via je Caiway nummer gratis naar 1200 of tegen 088-tarief naar het nummer 088 – 22 49 111. Alleen de abonnementhouder mag het abonnement opzeggen. De klantenservicemedewerker zal je vragen waarom je wilt opzeggen en biedt oplossingen aan om te voorkomen dat je echt vertrekt als klant. Geen zin in een telefoontje naar de klantenservice? Je mag ook een aangetekende opzeggingsbrief sturen. Hierover vind je alle informatie op de opzegpagina van Caiway.
Verreweg de meeste mensen die hun abonnement opzeggen bij een provider willen een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider. Er zijn meerdere redenen die vaker voorkomen voor het vertrek bij een internetprovider. Soms kan er vooral bespaard worden op de kosten door over te stappen, terwijl in andere situaties ontevredenheid over klantenservice of een grotere hoeveelheid (langdurige) storingen de oorzaak is.
Wist je dat al onze providers een gratis overstap service bieden? Stap je over en maak je gebruik van deze dienst, dan hoef je dus niet zelf je huidige internetabonnement op te zeggen. Dat regelt je nieuwe provider voor je.
Wat jouw reden ook is om over te stappen, doe het altijd bewust. Kies niet zomaar een nieuwe provider, maar doe genoeg onderzoek naar wat welke provider jou te bieden heeft en tegen welke prijs. Stap nooit zomaar over zonder providers te vergelijken.
Wil jij een zo voordelig mogelijk abonnement dat aan al je wensen en eisen voldoet? Ga dan nu internet vergelijken. Doe onze gratis postcodecheck en ontdek welke internetproviders leveren op jouw adres en welke producten zij jou kunnen bieden.