Donderdag 27 Mei 2021 3 minuten en 28 seconden leestijd
Het gebeurt iedereen wel eens, dat je wilt bellen maar je geen bereik hebt. Denk bijvoorbeeld aan een te goed geïsoleerd gebouw. Gelukkig zijn er nog meer mogelijkheden om te bellen dan bellen via het netwerk. Je kunt bijvoorbeeld ook bellen via Wifi of via een VoIP telefoon. Maar hoe werkt het precies? En wat is een VoIP telefoon?
Bellen via Wifi is niets anders dan een gesprek voeren via een wifi-netwerk, in plaats van het 2G, 3G of 4G netwerk. Bij het bellen via wifi ben je wel afhankelijk van het wifi netwerk en van je telefoon toestel. Niet elk toestel kan via wifi bellen. Wanneer je belt via wifi heb je geen app nodig, zoals bij bellen via WhatsApp of Skype. Je kunt bij veel providers bellen via wifi. Het kan zorgen voor snellere verbindingen en een betere geluidskwaliteit. Bellen via 4G wordt VoLTE genoemd en bellen via wifi wordt VoWiFi genoemd. Het bellen via wifi zorgt ervoor dat je kunt bellen en sms’en ook al heb je geen 4G dekking.
Het bellen via wifi heeft dezelfde kosten als het bellen via het mobiele netwerk van je provider. De gebelde minuten staan ook gewoon op de rekening van je provider. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht.
Nog niet alle internetproviders hebben bellen via wifi geactiveerd. Op dit moment kun je bellen via Wifi bij:
- Vodafone sinds 2017
- KPN sinds 2018
- Simyo sinds 2019
- Odido sinds 2019
- Hollands Nieuwe sinds 2020
- Youfone sinds 2020
Het ligt niet alleen aan de internetprovider of jij kunt bellen via wifi, maar ook aan het toestel dat jij gebruikt. Op de websites van de aanbieders kun je vinden welke telefoons hier wel geschikt voor zijn. Wanneer je de meest recente update hebt geïnstalleerd kun je in de belinstellingen de optie ‘bellen via wifi’ inschakelen.
Naast bellen via wifi, kun je ook gebruik maken van een VoIP telefoon. VoIP staat voor Voice Over IP, oftewel bellen via het internet. Het is eigenlijk heel simpel, je hebt al een internetverbinding en deze gebruik je met VoIP ook voor je telefonie.
VoIP wordt vaak voor zakelijke telefonie gebruikt omdat het meerdere zakelijke voordelen met zich mee brengt. Zo heb je bijvoorbeeld minder bekabeling in je bedrijfspand omdat je een VoIP telefoon en een laptop op een poort aansluit. Daarnaast kun je een onbeperkt aantal gesprekken voeren over één verbinding. Je kunt naar contacten over de hele wereld bellen, tegen een laag maandbedrag. Je kunt ook de verbindingen versleutelen, waardoor het beveiligd is voor afluisteren. Het nadeel is wel dat een VoIP modem elektrisch is, daarom heb je bij een stroomstoring geen verbinding meer.
Om te kunnen bellen met een VoIP telefoon heb je een SIP account nodig. Dit is een account waar je de gesprekken kunt voeren en bijhouden. Hierbij krijg je een speciaal telefoonnummer die alleen werkt bij IP telefonie. Bij een VoIP abonnement krijg je een modem waarop je een analoge telefoon aansluit. De mogelijkheden voor VoIP telefonie zijn afhankelijk van de provider.
Voor VoIP telefonie sluit je een abonnement af bij een internetprovider. Hiervoor kun je vaak een vast maandelijks bedrag betalen. Het kan in veel gevallen goedkoper uitpakken omdat je geen apart telefoonabonnement meer nodig hebt.
Bellen via wifi gaat ook echt via wifi en bellen via VoIP gaat via het internet. Voor VoIP telefonie moet je een VoIP telefoon aanschaffen. Bellen via het wifi kan met je mobiele telefoon, indien jouw mobiele telefoon dit ondersteunt. Voor bellen via VoIP moet je een abonnement afsluiten, het bellen via wifi gaat via jouw mobiele abonnement die je bij je provider hebt afgesloten. Er zit veel verschil in deze twee soorten telefonie, het is wel beide een goed alternatief voor wanneer je een slecht netwerksignaal hebt.
Volg ons dan via Social media! Wij zijn te vinden op Facebook, Instagram en Twitter.