Woensdag 6 Maart 2024 4 minuten en 22 seconden leestijd
Een prepaid biedt natuurlijk een bepaalde vorm van controle en flexibiliteit. Echter is een abonnement doorgaans voordeliger wanneer je je telefoon vaak gebruikt. Je sluit een bepaalde bundel af voor een bepaald verbruik, waarbij de kosten per belminuut of MB aan data lager liggen dan bij prepaid.
Andere voordelen van een abonnement ten opzichte van prepaid zijn dat de betalingen automatisch geregeld worden en je je geen zorgen hoeft te maken over of je nog wel genoeg beltegoed hebt of dat het plotseling op is. Dit zorgt in de praktijk niet alleen voor gemak, maar ook gemoedsrust onderweg. Abonnementen zijn bij steeds meer providers bovendien flexibel, waardoor je het maandelijks aan kunt passen aan je behoeften.
Wanneer je een abonnement neemt heb je bij veel providers toegang tot bepaalde extra voordelen, zoals korting op streamingsdiensten zoals Spotify. Ook is er vaak een betere klantenservice voor je beschikbaar, wat toch een bepaald gevoel van betrouwbaarheid geeft.
Ben je tevreden over je huidige provider en wil je hier ook graag je vaste abonnement afsluiten? Dan kan dat heel eenvoudig door contact op te nemen met je provider waarna ze je een aanbod doen (telefonisch of door simpelweg een contract online af te sluiten) en alles in gang kunnen zetten. Meestal kun je dan je huidige simkaart ook behouden en sommige providers zetten zelf je openstaande beltegoed om in korting op je eerste factuur.
Dat een prepaid provider je bevalt wil echter niet zeggen dat dit ook de beste keuze is voor een abonnement. Wellicht kun je ergens meer data of belminuten vinden voor een lager bedrag per maand? We raden je daarom altijd aan om eerst abonnementen te vergelijken, zodat je zeker geen betere deal misloopt. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Je doet dit gratis en vrijblijvend via de ProviderCheck sim only vergelijker. Maak gebruik van de filters om zo de beste deal te vinden die bij jouw wensen past.
Stap je over naar een andere provider, dan is het wel aangeraden om je beltegoed op te maken voordat je nieuwe contract ingaat. Een nieuwe provider zal immers niet het beltegoed bij een andere provider verrekenen.
De vraag die we het vaakst horen is of je je nummer wel kunt behouden wanneer je overstapt van prepaid naar mobiel. Geen zorgen! De meeste providers bieden de mogelijkheid om je telefoonnummer over te zetten naar je nieuwe abonnement tijdens het overstappen. Het is natuurlijk wel slim om dit even te controleren voordat je het abonnement daadwerkelijk afsluit. Doorgaans is dit geen probleem, ook niet wanneer je je prepaid bij een andere provider hebt.
Sluit je een abonnement af, dan kun je regelmatig profiteren van aanbiedingen en promoties, terwijl prepaid vaak simpelweg een vast tarief heeft onder het mom ‘take it or leave it’. Het kan daarom ook slim zijn om te wachten op een goede deal of goed te vergelijken en niet te kiezen voor het eerste abonnement dat je ziet bij je huidige provider.
Kies je voor een abonnement, dan is het belangrijk om te realiseren dat je een financiële verbintenis afsluit waar je niet zomaar onderuit kan. Het is daarom belangrijk om de contractvoorwaarden zorgvuldig te lezen. Let hierbij op zaken zoals de contractduur, eventuele boetes bij voortijdig opzeggen en of er mogelijkheden zijn om je abonnement tussentijds te wijzigen. Zorg ervoor dat je volledig begrijpt wat je ondertekent voordat je je aan een langdurig contract bindt. Vind je dit toch wat eng? Dan kan het slim zijn om te kiezen voor een maandelijks opzegbaar sim only abonnement.
Twijfel je tussen een sim only abonnement of een abonnement met een toestel? Dan is het belangrijk om je behoeften en je financiële situatie in kaart te brengen. Heb je al een goede telefoon en wil je simpelweg lagere kosten, dan is een sim only abonnement de beste keuze. Een sim only abonnement is altijd het goedkoopst.
Wil je het gemak van een nieuwe telefoon en een abonnement in één, waardoor je geen grote uitgave hoeft te doen voor een nieuwe smartphone, dan kan een abonnement met telefoon aantrekkelijker zijn.
Let op: Neem je abonnement mét telefoon en betaal je meer dan €250 euro niet in één keer af, dan telt dit officieel als een lening. Dit wordt geregistreerd bij het BKR. Dit kan voor problemen zorgen bij het afsluiten van een hypotheek of een andere grote lening. Wil je binnenkort een grote lening, zoals dus een hypotheek, afsluiten? Betaal de telefoon dan in één keer af en kies niet voor een betaling in termijnen.
Het vergelijken van abonnementen is wat ons betreft cruciaal bij het vinden van de beste deal die aansluit bij jouw wensen en behoeften. Door verschillende providers te vergelijken maak je onderaan de streep de beste keuze. Let daarbij niet alleen op prijs, maar ook op het aantal belminuten, sms’jes, GB’s aan data en ook eventuele extra’s. Vergeet ook niet de aansluitkosten mee te nemen in je vergelijking.