Dinsdag 2 Januari 2024 3 minuten en 53 seconden leestijd
Op zoek naar een goede deal? Ga dan direct naar onze sim only vergelijker.
De procedure voor nummerbehoud is doorgaans per provider verschillend, maar het aanvragen is vaak erg gemakkelijk. Tijdens het afsluiten van een abonnement krijg je in onze ervaring vrijwel altijd de vraag of je nummerbehoud aan wilt vragen. Krijg je deze vraag niet, dan kun je het best even contact opnemen met de provider waar je een nieuw abonnement aanvraagt.
Hoelang het duurt voordat het nummer overgezet wordt is afhankelijk van zowel je nieuwe als je ‘oude’ provider. De oude provider moet het nummer namelijk vrijgeven en je nieuwe provider moet dit verwerken. In de meeste gevallen duurt dit proces een paar werkdagen en word je vooraf geïnformeerd wanneer het overgezet wordt. Let op, dit is van toepassing mits je huidige abonnement verlopen is, anders moet je wachten tot je abonnement afloopt (of dit afkopen).
Sommige mensen maken zich zorgen dat ze niet kunnen bellen of WhatsAppen tijdens de overdracht. Over het algemeen kun je de diensten van je oude provider blijven gebruiken totdat het nummer is overgedragen. Het kan zo zijn dat je een uurtje onbereikbaar bent tot het nummer beschikbaar is bij je nieuwe provider, maar als dit het geval is krijg je dit van tevoren te horen van je nieuwe provider.
Ja hoor, geen zorgen. Een mobiel abonnement wordt stilzwijgend verlengd zodra de gekozen abonnementsduur verlopen is. Je nummer blijft dus beschikbaar en je kunt het blijven gebruiken, ook wanneer je abonnement al verlopen is, tenzij je het contract zelf formeel op hebt gezegd vanaf een bepaalde datum. Je oude provider zal je dan informeren over wat er gebeurt met je telefoonnummer.
Je oude abonnement wordt doorgaans door je nieuwe provider automatisch opgezegd met dank aan de overstapservice. Je kunt immers geen mobiel abonnement hebben zonder een telefoonnummer. Het kan wel zo zijn dat je oude provider nog om een bevestiging hiervan vraagt.
In de meeste gevallen heb je je oude simkaart niet meer nodig nadat nummerbehoud is voltooid. Je krijgt van je nieuwe provider namelijk een nieuwe simkaart. Het is wel verstandig je simkaart even te bewaren totdat je zeker weet dat je telefoonnummer en nieuwe abonnement werken. Als dit het geval is kun je de oude simkaart gewoon weggooien en wordt hij ook gedeactiveerd door je oude provider. Als je het zekere voor het onzekere wil nemen dat er geen gekke dingen mee gebeuren kun je de simkaart, en dan met name de chip hierin, doormidden knippen.
Ja, het is mogelijk om het nummerbehoud alvast aan te vragen. Sommige providers hanteren hiervoor een termijn van maximaal twee tot vier maanden voordat je abonnement afloopt. Wel is het zo dat het nummer pas overgezet zal worden zodra je abonnement afloopt en je nieuwe abonnement dus ingaat. Als je dit eerder al wilt, dan moet je contact opnemen met je oude provider om je abonnement af te kopen. Je betaalt dan eenmalig een boete voor het afzeggen van je contract voor de einddatum.
Nummerbehoud is gratis bij alle grote providers in Nederland. Sommige kleinere providers kunnen hiervoor nog een klein bedrag vragen, met name als je overstapt van of naar prepaid. Het mag echter niet meer dan €10 kosten. Providers willen natuurlijk graag dat je naar hen overstapt en geld vragen voor de overstap is een extra hobbel die mensen tegen kan houden, zeker als de provider er maximaal €10 aan kunnen verzinnen.
Nee, in de meeste gevallen hoef je na de voltooiing van het nummerbehoud-proces niets meer te doen. Je kunt je abonnement en/of telefoon gebruiken zoals je gewend bent, met hetzelfde telefoonnummer als je oude abonnement.
Nummerbehoud is in de praktijk bij een overstap naar alle bekende providers in Nederland gratis. Daarom hoef je hier eigenlijk geen rekening mee te houden en moet je bij het vergelijken vooral kijken naar bijvoorbeeld de databundel en het aantal belminuten. Welke provider het goedkoopst is op dit moment vind je in onze sim only vergelijker (dagelijkse updates met de laatste aanbiedingen).
__
Heb je nog vragen over nummerbehoud bij overstappen naar een nieuwe provider? Neem dan contact op met onze helpdesk, we helpen je graag verder.