Woensdag 9 Augustus 2023 3 minuten en 29 seconden leestijd
Eerst even een korte technische les in Jip en Janneke taal. De glasvezelkabel is een heel dunne en buigbare draad die gemaakt is van glas. Deze draad kan licht opvangen, zonder het te laten ontsnappen. Vanuit de wijkcentrale of eigenlijk vanuit de provider zelf wordt er een lampje op deze draad richting jouw huis geschenen. Dit licht kan dus niet ontsnappen en wordt daarom heen en weer geschoten tussen de centrale en jouw huis.
Je glasvezelontvanger in huis is in feite een soort van aan het tennissen met de wijkcentrale met een balletje van licht. Dit is echter een zeer snel knipperend lichtje waarmee er een soort code heen en weer gekaatst wordt die je glasvezelontvanger kan vertalen. Je bent zo informatie of kleine berichtjes heen en weer aan het kaatsen met de wijkcentrale wat in de praktijk je internetverbinding is (downloaden en uploaden).
Licht is enorm snel, denk aan de uitspraak ‘sneller dan het licht’. Hierdoor kun je met glasvezel een enorm snelle verbinding creëren over lange afstanden.
Wanneer je last van hebt glasvezel damping, dan betekent dit dat de sterkte van het signaal verminderd is. Dit komt doordat het lichtsignaal onderbroken wordt of deels wordt geblokkeerd. Hierdoor is je signaal langzamer, minder stabiel of werkt het zelfs in zijn geheel niet. Dit kan een aantal oorzaken hebben:
Glasvezel damping kan al aanwezig zijn wanneer je een abonnement afsluit, maar kan ook later ontstaan. Dit kan zowel geleidelijk als plotseling ontstaan zijn.
Nu komt het vervelende: niets. Althans, je kunt zelf niet doen behalve contact opnemen met je provider. Deze zal je verbinding doormeten en een glasvezel monteur sturen wanneer er sprake is van damping. In overleg met de eigenaar van het netwerk (doorgaans KPN, DELTA of Odido) zal gewerkt worden aan een oplossing. Doorgaans wordt dit binnen enkele werkdagen opgelost, tenzij het een hardnekkig probleem betreft of een kapotte kabel waardoor graafwerk nodig is.
Heb jij een storing op je glasvezelverbinding, dan kun je natuurlijk altijd een keer proberen om je modem te resetten. Het is echter wel heel belangrijk om niet zelf aan de glasvezelkabel te komen! Glasvezel is, zoals eerder gezegd, namelijk een heel dun draadje gemaakt van glas. Hoewel hij licht buigzaam is, betekent dit ook dat deze kabel erg breekbaar is. Een kapotte glasvezelkabel moet vervangen worden en dit vergt doorgaans ook graafwerk. Dat bekent dat je in dat geval nog veel langer zonder internet zal zitten.
Kortom: heb je last van een storing met glasvezel? Neem dan contact op met de klantenservice van je provider.
Nee, gelukkig niet. Er is altijd lichte sprake van damping, maar alle providers hanteren hiervoor bepaalde marges waarbij jij er als consument geen last van hebt. Daarmee hoef je niet bang te zijn voor damping wanneer je een glasvezel abonnement afsluit. Mocht je hier toch ooit last van hebben zal je provider dit altijd proberen zo snel mogelijk op te lossen.
Glasvezel blijft de snelste en meest betrouwbare verbinding, waarmee het absoluut aanbevolen is om hier gebruik van te maken als dit bij jou aangesloten is. Weet je niet zeker of je glasvezel hebt? Maak dan gebruik van onze glasvezel check!