Dinsdag 2 Januari 2024
4 minuten en 59 seconden leestijd
Waarom is het handig om te weten welke telefoon je hebt?
Er zijn tal van redenen waarom je soms moet weten welke telefoon je precies hebt. We hebben de belangrijkste redenen voor je opgesomd:
- Garantie: Sommige merken hanteren verschillende garantievoorwaarden per model, zo hebben de duurdere modellen soms een langere garantie of betere dekking dan goedkopere telefoons. Sowieso moet je voor een garantieaanvraag aangeven om welk model het gaat.
- Accessoires: Ben je op zoek naar bepaalde accessoires, zoals een telefoonhoesje of kabeltjes, dan is het wel belangrijk dat je weet welke telefoon je hebt zodat je niet het verkeerde koopt.
- Ondersteuning 5G: 5G wordt steeds vaker gebruikt door de drie grote providers: KPN, Odido en Vodafone. Echter ondersteunen nog niet alle telefoons ook 5G. Wil je dus gebruik kunnen maken van het snelste mobiele netwerk, dan heb je ook een telefoon nodig die hiermee om kan gaan. Dit kun je opzoeken aan de hand van het model van je telefoon.
- SIM-kaartformaat: Wanneer je een nieuw abonnement afsluit krijg je hierbij een simkaart. Echter wil het formaat van de simkaart die je nodig hebt nog wel eens verschillen en soms moet je dit van tevoren aangeven. Als je weet welk model telefoon je hebt dan kun je dit eenvoudig opzoeken.
Het kennen van je telefoonmodel helpt bij het nemen van beslissingen bij het afsluiten van een abonnement of het kopen van accessoires. Zo haal je het meeste uit je telefoon én je abonnement.
Welke Android heb ik?
Als je geen iPhone hebt van Apple, dan is de kans heel groot dat je een Android-telefoon hebt, mits het een smartphone is. Waar je namelijk een aantal jaar geleden nog Windows smartphones had, lijken deze als sneeuw voor de zon verdwenen van de smartphonemarkt. Ongeveer 70% van alle verkochte mobiele telefoons wereldwijd is momenteel een Android-telefoon. Heb je een smartphone van bijvoorbeeld Samsung, OnePlus, HUAWEI of Sony? Dan heb je een Android-telefoon en geldt deze uitleg dus voor jou.
- Ga naar de Instellingen-app.
- Tik op “Over de telefoon” of een vergelijkbare optie.
- Hier vind je een regel met “Modelnummer” of “Toestelnaam” waar de naam van je telefoon staat.
Heb je niet de mogelijkheid om je telefoon aan te zetten, zoek dan naar fysieke aanwijzingen. Soms staat het typenummer van je telefoon op de achterkant van de behuizing. Heb je het doosje bewaard? Dan is de kans zeer groot dat hier een benaming op staat. Kom je er echt niet uit, dan kun je wellicht de factuur nog terugvinden, waar doorgaans ook de naam van het toestel op staat.
Welke iPhone heb ik?
Heb je een telefoon van Apple, dan heb je een iPhone. Hoewel Apple ieder jaar nieuwe iPhones uitbrengt, is Apple er bijna om berucht dat de toestellen altijd veel op elkaar lijken. Het kan daarom soms lastig zijn om te bepalen welk model je dan precies hebt. Gelukkig is dit eenvoudig terug te vinden:
- Open de Instellingen.
- Tik op Algemeen.
- Tik op Info.
- Bij “Modelnaam” zie je nu het model van je iPhone staan.
Bij een iPhone staat nooit op de achterkant van het toestel welk model het is. Je zult hiervoor dus het doosje of een factuur nodig hebben wanneer het niet (meer) mogelijk is om de telefoon aan te zetten.
Het IMEI-nummer
Als laatste optie is er nog de mogelijkheid om de modelnaam van je telefoon te ontdekken via het IMEI-nummer. Dit is een uniek 15-cijferig nummer dat aan elke telefoon toegekend wordt. Deze vind je in de instellingen van je telefoon, maar staat in veel gevallen ook op het doosje van de telefoon of op de achterkant. Het staat bovendien vaak op de simkaarthouder. Wanneer je deze uit je telefoon haalt vind je hier doorgaans dit nummer. Aan de hand van je IMEI-nummer kun je eenvoudig je telefoon identificeren op internet, via bijvoorbeeld imei.info.
Welke telefoon voor Sim Only abonnement?
Kies je voor een sim only abonnement? Dan maak het in theorie niet uit welke telefoon je hebt, een sim only abonnement is namelijk universeel te gebruiken. Er zijn toch een aantal zaken om op te letten:
- Simlockvrij: Als de telefoon niet simlockvrij is, dan kun je alleen een simkaartje gebruiken van de provider die de simlock geplaatst hebt. Goed om te weten is echter dat providers verplicht zijn om de simlock gratis te verwijderen één jaar na het afsluiten van het abonnement. Neem hiervoor contact op om een zogeheten ‘unlock’-code aan te vragen. Sowieso worden simlocks zelden nog geplaatst door providers. Let op: je provider heeft hiervoor het IMEI-nummer van de telefoon nodig.
- 5G: Neem je een abonnement met 5G, iets waar je soms extra voor betaalt? Let er dan wel op dat je telefoon dit moet kunnen ondersteunen, wat nog niet altijd zo is. De meeste moderne telefoons kunnen dit wel, maar is de telefoon al een paar jaar oud, onderzoek dit dan van tevoren.
- Europese telefoon: Is de telefoon niet aangekocht in Europa, maar bijvoorbeeld in Azië of de Verenigde Staten en later naar Nederland verhuisd? Dan bestaat de kans dat de frequentiebanden van bepaalde providers niet ondersteund worden. Via wat grondig uitzoekwerk kun je dit doorgaans wel vinden, maar in de praktijk is het aan te raden om een Europese telefoon te gebruiken. Telefoons moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals het ondersteunen van Europese frequentiebanden, om te mogen worden verkocht in de Europese Unie.
- Updates: Met het oog op veiligheid is het verstandig om een nieuwe telefoon te kopen wanneer je huidige geen software updates meer ontvangt.
- Smartphone: Wanneer je gebruik wilt maken van toepassingen die mobiele data gebruiken, zoals WhatsApp, social media of YouTube, dan heb je uiteraard wel een smartphone nodig. Wil je een mobiel abonnement zonder data, bijvoorbeeld omdat je dus geen smartphone hebt? Dan is dit mogelijk bij KPN Mobiel, Simyo en Ben.
Op zoek naar een nieuw sim only abonnement en de beste deal? Maak dan gebruik van onze sim only vergelijker.